Some-viestinnän muotoilu
PALVELUMUOTOILU, SOSIAALINEN MEDIA, GRAAFINEN SUUNNITTELU
Turvaverkko Helsinki
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Helsingin yhdistyksen Turvaverkko Helsinki auttaa henkilöitä, jotka kokevat väkivaltaa tai sen uhkaa läheisessä ihmissuhteessaan tai perheessään. Tietoa heidän tarjoamista palveluista ja tuesta löytyy Turvaverkko Helsingin verkkosivuilta sekä sosiaalisesta mediasta.
Asiakkaat hakeutuvat palveluihin joko ottamalla yhteyttä suoraan Turvaverkko Helsinkiin tai sidosryhmien kautta, jotka ohjaavat omia asiakkaitaan Turvaverkko Helsingin palveluihin. Turvaverkko Helsingin palveluihin hakeutuvat ihmiset ovat taustoiltaan hyvin erilaisia, ja erilaisissa elämäntilanteissa.
Tavoite
Projektin tavoitteena oli Turvaverkko Helsingin asiantuntijuuden ja toiminnan näkyväksi tekeminen sosiaalisen median kanavissa. Haluttiin, että palvelut tavoittavat niitä tarvitsevat ja kynnys yhteydenottoon madaltuisi. Turvaverkko Helsinki haluttiin tehdä myös tunnistettavaksi omalla sosiaalisen median ilmeellä.
Prosessi
Alkuun perehdyimme toimeksiannon teemoihin, sopiviin lähestymistapoihin ja Turvaverkko Helsingin valmiuteen tuottaa visuaalista viestintämateriaalia. Haastattelujen myötä profiloimme viestinnän kohderyhmiä ja viestinnän aiheita. Kertyneen tiedon perusteella muotoilimme visuaalisen ilmeen Turvaverkko Helsingin sosiaaliseen mediaan.
1. Kartoitus
- nykytilanne
- toiveet
- projektin tavoitteet
- menetelmät
2. Haastattelut
- Väkivalta-työntekijöiden haastattelut
- Litterointi
3. Teemoittelu
- Viestinnän aiheiden tunnistaminen
- Asiakasryhmien tunnistaminen
- Viitekehys visualisoitiin
- Käsikirjoitus videoihin
4. Kuvaukset
- Valokuvaus
- Työntekijöiden haastattelujen videointi someen
- Videoiden tekstitys ja editointi
- Valokuvien editointi
5. Ilme
- Tunnus
- Graafiset elementit
- Muokattavien viestinnän pohjien suunnittelu ja toteutus Canvaan
Yhteenveto
- Yhteispalaveri, jossa käytiin materiaalit läpi
- Käytännön toteutuksen varmistaminen
Julkaisujen ilme
Turvaverkko Helsingille suunnitetiin ja toteutettiin oma tunnus sekä some-julkaisujen ulkoasuja, joihin suunniteltiin graafisia elementttejä noudattaen Mannerheimin Lastensuojeluliiton graafista ohjeitusta. Projektin aikana tehtiin muokattavia esimerkkijulkaisuja, jotka toimivat vastaisuudessa inspiraation lähteenä varsinaisten julkaisujen suunnittelussa.
Sisällön suunnittelu
Väkivaltatyön asiantuntijoiden osaamisesta ja palveluista viestiminen apua tarvitseville ja sidosryhmille on tärkeää. Haastattelujen ja valmiin tiedon pohjalta, kokosimme Turvaverkkko Helsingille inspiraatiota sosiaalisen median julkaisujen aiheisiin. Aihepiirit jaettiin neljään kategoriaan, joista annetiin sisältöehdotuksia sekä aloituksia viestintään, jotka kiinnittävät lukijan huomion.
Vaikuttavuus
Turvaverkko Helsingin työntekijät tunsivat visuaalisen ilmeen omakseen ja kuvastavan sitä mitä Turvaverkko Helsinki on ja haluaa olla asiakkaailleen.
Visuaaliset materiaalit on otettu käyttöön monipuolisesti. Videoidut tietoiskut palveluista ja Turvaverkko Helsingistä on lisätty Instagramin tarinoihin, jotta ne ovat aina yhteydenottoa harkitsevien katsottavissa.
Turvaverkko Helsingin julkaisujen katsojamäärät ovat nousseet ja projektin aikana tuotetuista materiaaleista on ollut hyötyä muussakin viestinnän suunnittelussa.